fbpx

5 recruiters tips voor je tweede thuiswerk-week

Extra inspiratie om jouw thuiswerk-week te vullen.

Vorige week was onze eerste week van thuiswerken. Dat was een snelcursus inzet van digitale middelen en online leren samenwerken met je team (en je gezin). Wat een bizarre situatie zitten we in met z’n allen. En hoe gaan we nu om met ons recruitment vak? Voor veel bedrijven is de impact nog wisselend en zo ook de gevolgen voor jou als recruiter. Afgelopen vrijdag deed ik een poll op mijn Instagram over hoe druk iedereen het heeft. Van de 70 recruiters die reageerde had 77% het rustig. Veel vacatures en procedures staan on hold. Ook gaven jullie aan dat er behoefte is aan tips, dus bij deze input voor jouw to-do-lijst voor deze week.

Bovenaan zetten we natuurlijk onze gezondheid en die van de medemens! Volg de maatregelen op en werk binnen (of balkon/tuin) aan deze tips die jouw recruitment op lange termijn draaiende houden:

#1 Maandag
Communiceer met iedereen

Tijden van angst en de onzekerheid heerst bij veel mensen. Zo mogelijk ook bij de mensen waar jij contact mee hebt als recruiter. Start daarom deze week met het inchecken bij iedereen. Hoe gaat het bij de hiring managers of stel de interessevraag aan je klant. Neem de moeite om alle kandidaten die in een sollicitatieprocedure zitten te bellen (houd je funnel warm). Ook al heb je geen nieuwe info, vertel ze dat dan en geef ze aandacht. Neem contact op met iedereen die de komende maanden bij je gaat starten als newby. Starten in een nieuwe baan is in deze tijd spannend, dus een extra contactmoment in je onboarding inlassen. En tenslotte doe een rondje langs de velden bij je collega’s, gewoon even oprechte interesse en een luisterend oor.

#2 Dinsdag

Zichtbaar zijn met je employer brand

En als je dan toch contact hebt gezocht met je collega’s, vraag door. Ga samen met ze op zoek naar waardevolle verhalen, tips, inspiratie om te delen. Juist in slechtere tijden is employer branding belangrijk en komt de bedrijfscultuur vaak nog sterker naar voren. Stel jezelf de vraag hoe je in deze tijd goed werkgeverschap uitvoert en maak dit online zichtbaar. Maak content met je collega’s en deel deze vandaag  op je social kanalen en werkenbij pagina. Denk aan vlogs, foto’s, blogs, tips, quotes. Laat zien wat er bij jullie leeft en hoe je daarmee omgaat.

#3 Woensdag

Herschrijf je vacatureteksten

Zo’n klusje waar je nooit echt tijd voor hebt, terwijl je weet hoe belangrijk het is. Originele, aantrekkelijke en doelgroepgerichte vacatureteksten op je werkenbij pagina. Ook al staan je vacatures nu misschien on hold, we hebben allemaal terugkerende profielen waar we voor werven, toch? Nu is de kans om voor deze focus doelgroepen eens echt goede teksten te schrijven. Heb je inspiratie nodig hierbij een blog met tips. Of volg deze week de online cursus #slimmevacatureteksten.

#4 Donderdag

Schoon je systeem en data op

Doe vandaag even een schoonmaak op al je data die je gebruikt. Check of al je vacatures die on hold staan ook goed op je werkenbij pagina staan. Vermeld daar de on hold status of haal je vacatures (tijdelijk) offline om geen valse verwachtingen te schetsen bij kandidaten. Ga verder eens je systeem door en kijk welke data je kunt opschonen, funnels, talent pools en bijvoorbeeld klantgegevens.

#5 Vrijdag

Leer nieuwe skills

Na een week lang calls, communiceren en content maken, mag je de week ook met iets waardevols afsluiten. En dat is in jezelf investeren, in je persoonlijk ontwikkeling. Gebruik een deel van je dag om iets nieuws te leren. Misschien is dat aan je sourcings skills werken, wil je al jaren een cursus zakelijk schrijven volgen of ga je aan de slag met nieuwe video apps. En vergeet dat ene recruitmentboek dat al te lang op jouw bureau ligt ook niet om te lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *