fbpx

De juiste mindset als recruiter

Na 3 jaar recruitment trainingen geven weet ik het zeker: de sleutel tot succesvol recruitment is het hebben van de juiste mindset als recruiter. Natuurlijk zijn ervaring & vaardigheden belangrijk, maar…

Mindset? De meest letterlijke betekenis die ik eraan kan geven is: jouw manier van denken. Het zijn je overtuigingen, dat waarin je gelooft en hoe je naar de wereld en jezelf kijkt. Maar ook hoe je omgaat met veranderingen, uitdagingen en tegenslagen. Kortom in dit blog wil ik het met je hebben over jouw denk- en gedragspatronen. Heb jij een growth of een fixed mindset?

Voor het gemak heb ik één denk- en gedragspatroon eruit gepikt die ik veel ervaar tijdens recruitment trainingen. En waarvan ik vind dat ze jou belemmeren in de groei naar de rol van recruitment professional. Herken je de volgende overtuiging?

“Het bereiken van echt gelijkwaardig gesprekspartnerschap is moeilijk.”

Hoe vaak hoor ik niet dat we graag de stap willen maken naar recruitment business partner voor jouw klant of naar adviseur voor jouw hiring manager. Yep, maar waar lopen we vast? Precies de mindset! We plaatsen onszelf als recruiters nog altijd in een ondergeschikte rol. Even wat overtuigingen / denkpatronen die je misschien bekend voorkomen:

* Bureau recruiter / intercedent: “De klant is koning, dit is de persoon die beslist en betaald. We zijn afhankelijk van deze klant voor onze omzet en zijn gezakt in onze marge omdat ze anders naar de concurrent gaan. Mijn klant heeft altijd weinig tijd voor mij en reageert kort als ik extra vragen stel tijdens een vacature-intake of na een afwijzing. Ik vind het dan ook zelf lastig om tegen de klant in te gaan, ze zitten vaak niet te wachten op mijn advies.” #fixedmindset

* Corporate recruiter / HR manager: “Als recruitment zijn wij intern een ondersteunde dienst. De managers bepalen de functie-eisen en wij zoeken daar alleen de juiste kandidaat bij. Vaak willen we wel meedenken, maar weet de afdeling het zelf beter en hebben ze weinig tijd. Verder bepaald communications onze social media strategie & uitingen en is het lastig om mee samen te werken omtrent employer branding. Verder zou ik vanuit directie graag meer betrokkenheid willen, maar zij zien geen toegevoegde waarde om recruitment als punt op de agenda te zetten.” #fixedmindset

Oke, ik heb het even heel zwart-wit gemaakt, maar toch nadert het veel praktijksituaties die ik tegenkom. En dan denk ik: kom op mensen! Hoe vaak moeten we nog zeggen dat recruitment een écht vak is geworden. Helemaal op de huidige arbeidsmarkt die zwaar onderhevig is aan veranderingen. Jouw klant heeft jouw wervingshulp niet voor niets nodig en de interne managers weten vaak niets van het beschikbare aanbod op de arbeidsmarkt. Dit is jouw kans en het moment om de rol van adviseur te pakken. Maar dan moet je wel opstaan en je growth mindset aanspreken (lees ook deze blog met tips over learning agility).

Dus hierbij een aanmoediging om over jouw belemmerende overtuigingen heen te stappen en doe de komende weken eens iets anders: Deel online je kennis, bouw aan je personal brand, pak het podium tijdens een bijeenkomst, deel je nieuwste idee tijdens een meeting met je team. Of ga eens in tegen die onhaalbare functie-eis die je klant stelt of zeg gewoon eens ‘nee’ als je het er niets mee eens bent. #growthmindset

Tenslotte snap ik dat ik het nu allemaal makkelijker typ dan dat het voor jou in de praktijk is, ook ik heb dit zelf allemaal moeten leren. Maar ik wil jullie echt helpen. Daarom speel ik met het idee om eenmalig een kleinschalige masterclass te geven waarin je met andere recruiters gaat werken aan jouw mindset. Interesse? Reageer even met een JA! onder deze post. Of stuur me een mail ellen@derecruitmenttrainer.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *