fbpx

Welke kansen zien recruiters op de arbeidsmarkt van 2021?

We hebben lang genoeg gesproken en geëvalueerd over 2020. Inmiddels zitten we alweer halverwege januari en kijk ik vanaf nu alleen nog maar vooruit. Vooruit naar een jaar waarin recruitment menselijker dan ooit zal worden.

Deze conclusie baseer ik op het webinar welke ik 14 januari gaf aan 340 recruiters. Hierin besprak ik de 10 trends en de mindset change die we moeten maken op de arbeidsmarkt. De trends zelf zijn misschien niet allemaal super nieuw of innovatief. Veelal sturen ze je terug naar de basis, want daar liggen de meeste kansen! Ik houd je niet langer in spanning, want dit zijn de 10 trends:

Nu ga ik ze in deze blog niet allemaal heel uitgebreid toelichten, dan had je het webinar maar moeten bekijken 😉 Wat ik wel nader toe wil lichten is de top 5 van deze trends. Deze top 5 is gebaseerd op een poll die ik tijdens het webinar afnam met de deelnemers. 310 stemmen op de vraag “Welke trends zie jij als jouw grootste kans in 2021?” leidde tot deze top 5:

  1. Personal branding
  2. Goed werkgeverschap
  3. Data & creativiteit
  4. Conversational marketing
  5. Stength based recruitment

1. Personal branding

Doordat het recruitmentproces zich tegenwoordig grotendeels online afspeelt gaan we (gelukkig) het nut van een goede online zichtbaarheid meer inzien. Logisch ook, want op basis van online profielen en contacten maken we onze keuzes. En bedenk dat niet alleen de recruiter dat doet, maar ook de kandidaat die jij koud benaderd met een LinkedIn InMail. Daarom is het nuttig om te investeren in jouw personal brand:

“Personal branding is jouw manier om waarde toe te voegen aan jouw netwerk en je te onderscheiden van anderen. Het is niet jezelf anders of beter voordoen, maar juist jezelf zijn. Door consequent jouw kennis te delen ben je makkelijker benaderbaar voor jouw klant & kandidaat en bouw je een vertrouwensband op”.

2. Goed werkgeverschap

Niet echt een trend, maar toch ook weer wel. Als we kijken naar het moment waarin we leven, is de rol van de werkgever aan het veranderen. Niet alleen het thuiswerken, maar de bredere behoefte van mensen aan autonoom werken neemt toe. Dit in combinatie met het belang van fysieke & mentale gezondheid van mensen en de bijdrage die werkgevers hieraan kunnen leveren.

“Je bent als werkgever niet verantwoordelijk voor het geluk van je mensen, maar wel voor hun welzijn en creëren van de best mogelijke werkcondities.”

Pak dus toch nog eens die piramide van Maslow erbij en bekijk hoe jij als (aantrekkelijk) werkgever bijdraagt aan de universele basisbehoefte van de mens.

3. Data & creativiteit

Elke recruitment blog of webinar gaat wel over data. Logisch en nuttig, want we kunnen er niet meer zonder in ons vak. Graag voeg ik hier iets menselijks toe aan data, namelijk creativiteit.

  • Data laat zien waar je ideale kandidaat zich bevindt en met welke boodschap je ze tot actie dwingt. Hiermee zorgt data ervoor dat je niet te veel kandidaten krijgt, maar alleen de juiste kandidaten in de funnel.
  • Creativiteit zorgt voor jouw onderscheidend vermogen. Dat je opvalt en jouw uniekheid op vacature of werkgeversniveau laat zien waardoor kandidaten een bewuste keuze voor jou maken.

4. Conversational marketing

“Interactie is het nieuwe content”. Binnen recruitment marketing zien we al een tijdje in dat we van eenrichtingsverkeer naar tweerichtings- of meerrichtingsverkeer gaan. Niet alleen meer online zenden, maar juist in gesprek komen met je doelgroep. Conversational marketing helpt je om het aantal (kandidaten) leads te vergroten met meer engagement en een langdurige relatie op te bouwen door gepersonaliseerde content.

5. Stength based recruitment

Mindset change: Dat we de shift moeten maken van werven o.b.v. competenties naar het creëren van skills weten we allemaal eigenlijk wel. En dat we het CV meer moeten loslaten ook, want behaalde resultaten in het verleden… Conclusie: we mogen meer kijken naar de potentie van de mens. Maar hoe doen we dat?

Met strength based recruitment verleggen we onze focus naar de strenghts van een kandidaat. We achterhalen wat de waarden, drijfveren en de passies zijn van mensen en zetten ze daarop in binnen bedrijven. Een handige tool hierbij is de Strengthsfinder.

“The more digital we become, the more human we must be.”

Dit waren de 5 kansen die recruitment Nederland voor zichzelf benoemd. Voor mij niet gek dat recruiters kansen zien in meer online zichtbaarheid & interactie, zich onderscheiden met creativiteit & echt goed werkgeverschap en de kandidaat wil inzetten op haar kracht. Welkom in 2021. Een jaar waarin recruitment weer menselijker dan ooit zal worden. Want  aandacht, persoonlijk contact en oprechte interesse willen we allemaal. Toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *