fbpx

Investeer in vitaliteit voor het aantrekken van nieuw talent.

Goed werkgeverschap, inclusief een visie op vitaliteit, is dé manier om medewerkers te behouden en nieuw talent te verleiden.

Na ruim een jaar van onzekerheid komen we langzaamaan weer in beweging en zo ook op de arbeidsmarkt. Het aantal openstaande vacatures loopt niet alleen snel op doordat de economie letterlijk weer opengaat. Ook durven mensen weer stappen te maken en van baan te switchen. Maar waarom doen ze dat, hoe kan je dat voorkomen of hoe zorg je ervoor dat ze dan voor jouw organisatie kiezen? Laten we dit puntsgewijs eens beantwoorden:

1. Waarom veranderen mensen van baan? 

Het antwoord op deze vraag kan vele redenen hebben en is bij iedereen persoonlijk. Dus bedenk eens waarom jij als laatste van baan bent veranderd?

Was dat voor een aantrekkelijk aanbod of extra voorwaarden? Was de werkdruk te hoog en de werk-prive balans zoek? Werd je beperkt in je doorgroei en was de uitdaging inhoudelijk weg? Liep het iets minder lekker met je manager of paste de manier van leidinggeven niet meer bij je?

We gaan steeds vaker op zoek naar werk dat bij onze (gewenste) levensstijl past. En naar een werksituatie/inhoud die voldoet aan onze eigen werkwaarden en drijfveren. Waarbij we graag werken voor werkgevers die ons helpen en ruimte bieden in deze persoonlijke ontwikkeling. We zijn namelijk anders naar werk gaan kijken:

“Werk is van plicht uitgegroeid tot activiteit die kleur en betekenis aan het leven geeft” 

2. Hoe voorkom je verloop en zorg je voor binding? 

Stap 1 is om als werkgever bewust te zijn van die andere kijk op werk die we ontwikkelen en hierop in te spelen. Stap 2 om verloop te voorkomen is door in gesprek te gaan en te blijven met je mensen: Verbinding, aandacht en communicatie.

Achterhaal wat er speelt onder jouw mensen. Waar worden ze blij van, maar weet ook waar ze wakker van liggen? Wat geeft ze energie en wat kost ze energie? En bedenk wat jij hier als werkgever aan kan doen.

De grootste uitdaging voor veel medewerkers op dit moment is om balans te creëren in hun werkdag. Waar veel bedrijven hun medewerkers trainen in timemanagement is er een behoefte aan een stap verder. “Manage niet je tijd, maar je energie”. Laat je medewerkers eens kennis maken met energiemanagement, stress signalen herkennen en hierop te anticiperen met het ontwikkelen van hun eigen energie rituelen. Werkgevers die dergelijke zaken faciliteren leveren een echte bijdrage aan het leven en het welzijn van hun medewerkers.

3. Hoe word je een aantrekkelijk werkgever? 

Goed werkgeverschap, aantrekkelijk werkgeverschap en zelfs aanstekelijk werkgeverschap… we horen het vaak, maar wat het is dat nu echt? Dat kan ik het beste verwoorden middels deze zin:

“Als werkgever ben je niet verantwoordelijk voor het geluk van je medewerkers, wel voor hun welzijn en het creëren van de best mogelijke werkcondities”.

Nu we op het punt staan om werk weer anders in te richten is het jouw kans als werkgever om hier onderscheidend in te zijn. Wat is jouw visie op het hybride werken? Hoe faciliteer je jouw medewerkers in de overgang die eraan zit te komen? Heb je een welzijnsbeleid voor lange termijn? Laat dit horen en zien, zowel aan je huidige medewerkers als aan je potentiële toekomstige medewerkers. Ga verder dan vacatures delen.. Deel een carrière & leerpad of zelfs een manier van leven en jouw begeleiding als werkgever daarin.

Wil je jouw medewerkers ook eens (online) kennis laten maken met energiemanagement? Of kan ik meedenken over de invulling van jouw goed werkgeverschap? Stuur mij een berichtje: info@ellenvandieren.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *