fbpx

5 “feel good” zienswijzen voor recruiters op deze krappe arbeidsmarkt

Waar we vorig jaar nog wc-papier hamsterden, doen we dat nu met medewerkers. Elke recruitment gerelateerde krantenkop lijkt je bang te maken en creëert een nog groter gevoel van schaarste. FOMO! Ja, het klopt dat het werkloosheidscijfer de 3 nadert, dat de vacature aantallen boven niveau van voor Covid ligt en dat recruiters niet zijn aan te slepen. Toch geloof ik dat, als jij je vak verstaat, je niet zo bang hoeft te zijn. En vooral niet zo verrast hoeft te zijn, want deze piek zagen we allang aankomen… toch?

Als je al een aantal jaren meeloopt in de arbeidsbemiddeling (ik: ruim 14 jaar) dan weet je dat de markt altijd fluctueert. En fluctueren betekent beweging oftewel pieken en dalen. Iets wat het werk als recruiter ook zo leuk maakt. Helemaal als je je focust op kansen i.p.v. bedreigingen. Daarom hierbij 5 “feel good” zienwijzen op deze arbeidsmarkt om jou met een goed gevoel de zomer in te laten gaan.

  1. “Een grote hoeveelheid aan vacatures in de markt biedt jou als bureau recruiter de ruimte om te kiezen op welke profielen jij je gaat richten. Neem niet alle vacatures klakkeloos aan, pak je niche. Bepaal je focus doelgroepen, doe onderzoek voor je persona schetsen en ga kandidaatgericht te werk.”
  2. “Een schaarse markt is de kans om je als expert te positioneren tegenover jouw klant. Help je gesprekspartner door inzicht te bieden in deze arbeidsmarkt, deel data, ga op gelijkwaardig niveau met ze in gesprek en zoek samen naar een oplossing op het personeelsvraagstuk.”
  3. “Pak jouw kans om je functie als recruiter intern op de kaart te zetten. Waar ben je het afgelopen jaar op gekort (budget/fte) of wat staat er allang op je wensenlijstje? Nu heb jij de mogelijkheid om met een goede businesscase te krijgen wat je nodig hebt om jouw vak als een professional uit te voeren. Jouw klanten en management voelen nu ook steeds meer de pijn, maak daar dus gebruik van!
  4. “Dit is het moment om eindelijk die werkwijze die we allang voor ogen hebben nu écht door te voeren. Stap over van vacature gestuurd naar kandidaat gestuurd werken. Als je de kandidaat hebt, heb je succes. Doordring je (interne) klant van deze visie en streef naar snelheid in het werving & selectieproces.”
  5. “Je bent als recruiter zelf ook weer gewild. Neem deze zomer de tijd om na te denken over jouw baan en je eigen mate van werkgeluk. Doe een motivatiecheck; heb je voldoende vrijheid in je baan, word je voldoende uitgedaagd op jouw kwaliteiten en draagt jouw baan bij aan dat grotere doel wat jij stiekem voor ogen hebt? Zo niet, ga lekker in gesprek met mensen, netwerk en onderzoek jouw eigen kansen”.

Ik wens jullie allemaal een mooie zomer met momenten waar je zo naar verlangde het afgelopen jaar. De komende maanden neem ik heerlijk een break en vanaf september sta ik weer klaar voor jouw recruitment leervraag. Wil je een online sessie of incompanytraining voor het najaar inplannen, mail me dan wel alvast deze zomer.

Liefs, Ellen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *